Τι είναι το στάδιο στην αρχή της Σαρακοστής; Πώς το βιώνουν οι μοναχοί

Τι είναι το στάδιο στην αρχή της Σαρακοστής; Πώς το βιώνουν οι μοναχοί

Γιατί χάνουμε την επικοινωνία με τους μοναχούς την Καθαρά Εβδομάδα; Γιατί δεν απαντούν και απομονώνονται για τρεις ολόκληρες ημέρες και δεν μιλούν σε κανένα; Μάθετε τα πάντα για το Στάδιο που περνούν οι μοναχοί μετά την Κυριακή της Τυροφάγου και αυτή η δοκιμασία, τι τους υπενθυμίζει.

Η Κυριακή της Τυροφάγου, κατά την οποία καταλύονται τα τυροκομικά και τα λοιπά αρτύσιμα εδέσματα για τελευταία μέρα πριν από την έναρξη της νηστείας των πενήντα ουσιαστικά ημερών της Μεγάλης Σαρακοστής, είναι το ορόσημο για την έναρξη του αγώνα, που υπενθυμίζει την απόσυρση του Ιησού Χριστού στην έρημο, όπου για 40 ημέρες νήστευε και προσευχόταν, δοκιμαζόμενος από τον διάβολο, με αποτέλεσμα να μην υποχωρήσει στους τρεις πειρασμούς.

Έτσι λοιπόν το βράδυ της Κυριακής της Τυροφάγου τελείται στο Καθολικό της Μονής ο Εσπερινός και στην συνέχεια παρέχεται η τράπεζα, κατά την οποία ψάλλονται διάφορα κατανυκτικά τροπάρια και τελείται το Απόδειπνο, μετά το τέλος του οποίου όλοι οι μοναχοί, αφού πρώτα προσκυνήσουν το άγιο Ευαγγέλιο, ζητούν συγχώρηση από τον ηγούμενο και από όλους τους αδελφούς και στην συνέχεια αποσύρονται ο καθένας στο κελί του.

Πρόκειται να περάσουν ένα τριήμερο με πιο έντονη προσευχή και ανάγνωση τόσο στην Αγία Γραφή, όσο και στους πατέρες της Εκκλησίας με κείμενα που έχουν σχέση με την περίοδο των αγώνων της Μεγάλης Σαρακοστής, καθώς και στην Κλίμακα του αγίου Ιωάννου του Σιναΐτη, η οποία αναγιγνώσκεται κατά την διάρκεια της τράπεζας των μοναχών όλη την Μ. Σαρακοστή.

Το ίδιο τυπικό ακολουθούν και οι μοναχοί στις Σκήτες.

Αυτό σημαίνει ότι τρεις ημέρες οι περισσότεροι μοναχοί απέχουν όχι μόνο από την τροφή, αλλά και από το νερό, εκτός βεβαίως από τους ασθενείς. Στο τριήμερο αυτό εξέρχονται από τα κελιά τους για να πάνε μόνο στις ιερές ακολουθίες στο Καθολικό της Μονής ή στο Κυριακό της Σκήτης και απέχουν από κάθε άλλη δραστηριότητα και επαφή με τον κόσμο.

Αποχή δηλαδή από τις οποιεσδήποτε επικοινωνίες που θα μπορούσαν να διαταράξουν την αυστηρή αυτή τριήμερη απομόνωση, σύμφωνα με την μοναχική παράδοση.

Παράλληλα αρχίζουν να διαβάζονται από την καθαρά Δευτέρα κατά την ακολουθία του Όρθρου και μέχρι την Παρασκευή της εορτής του αγίου Λαζάρου στον Ναό οι κατηχήσεις του αγίου Θεοδώρου του Στουδίτη, αλλά και κείμενα του οσίου Εφραίμ του Σύρου, καθώς και από το Λαυσαϊκό του Ιωάννη Μόσχου, ανάλογα με το τυπικό κάθε Μονής.

Επίσης διπλασιάζεται η ανάγνωση του Ψαλτηρίου και του ιερού Ευαγγελίου κατά την διάρκεια των ιερών ακολουθιών.

Μία από τις ωραιότερες επίσης ακολουθίες της Μ. Σαρακοστής είναι η ακολουθία του Μεγάλου Αποδείπνου με τα κατανυκτικά τροπάρια, όπως το «Μεθ´ ημών ο Θεός» και το «Κύριε των Δυνάμεων».

Την καθαρά Τετάρτη τελείται η θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων, όπου ψάλλονται με μελωδικό τρόπο οι ύμνοι «Κατευθυνθήτω η προσευχή μου» και το «Νυν αι Δυνάμεις των ουρανών», και στην συνέχεια ακολουθεί η παράθεση νηστίσιμης τράπεζας, κατά την οποία οι μοναχοί γεύονται τροφής άνευ ελαίου μέχρι του πρώτου Σαββάτου, κατά το οποίο εορτάζεται το διά κόλλυβων θαύμα του αγίου Θεοδώρου.